zaterdag 24 maart 2012

Gehaakte roosjes: patroon

Hier is het patroon van de gehaakte roosjes uit mijn vorige bericht.
Het roosje bestaat uit twee delen: de bloem en de knop.
Het aparte is dat de bloem na het haken omgedraaid wordt, waardoor de blaadjes naar binnen krullen: je haakt dus aan de achterkant van de bloem!

l = losse
hv = halve vaste
v = vaste
hst = half stokje
st = stokje

De bloem:
  1. 4 lossen, haak 9 st in de eerste l, sluit met een hv tot een ring
  2. 3 l, 2 st overslaan, 1 st (tussen de stokjes uit de vorige toer waarbij je er dus 2 overslaat), 1 hv in dezelfde steek als het stokje, herhaal dit 5 keer (= 5 boogjes)
  3. 1 l, 1 v, 1 hst, 4 st, 1 hst, 1 v (doe dit in alle 5 boogjes = 5 blaadjes)

    Niet afhechten, maar aan de 2e toer van deze bloem opnieuw boogjes haken als volgt:
  4. 1 l, 1 hv tussen de twee overgeslagen st uit de 2e toer, * 5 l, 1 hv tussen de twee overgeslagen st uit de 2e toer, herhalen vanaf * en eindigen met een hv in de eerste steek van deze toer (= 5 boogjes)
  5. 1 l, 1 v, 1 hst, 5 st, 1 hst, 1 v (doe dit in alle 5 boogjes = 5 blaadjes), eindig met een hv in de eerste steek en hecht af. Draai de bloem om, zodat de kleine blaadjes boven komen te zitten.

    Nu volgt de knop:
  6. 11 lossen, haak 3 st in de 4e l vanaf de haaknaald, haak 3 st in alle volgende lossen: het randje draait zich vanzelf tot een knopje
Hecht de draden af  en naai de knop in het midden van de bloem zodat er een roos ontstaat.

Liefs, Loes

14 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het patroon,ga het uit proberen!

    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,

    Lieverd wat een beeldschone bloem is het toch hè,knap van jou hoor;0)
    Dank je Loes voor je prachtige uitleg.
    Ik sla hem op.

    Fijn weekend
    Liefs Son

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig loes je tag is ook echt een bjoetie super mooi xx christa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je wel voor het patroon, ik ga het zeker haken, met net klaar met babyschoentjes haken, heerlijk in het zonnetje.

    groetjes Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooi roosje Loes, ik ga het ook proberen


    groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je roos is een plaatje ik ga je niet na haken hoor maar wel lief dat je het patroon geplaatst hebt!
    groetjes,Lean

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wast leuk dat je de beschrijving geeft!
    Ik sla hem op en ga er beslist eens mee aan de slag!
    Groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat leuk, bedankt voor het patroon! dat ga ik zeker ook eens proberen!

    Groetjes en een fijne week,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heey Loes,
    Wat lief dat jij ons dat patroon heb gegeven.
    Daar moet ik wel ff voor gaan zitten, want anders lijkt het wel alsof jij het in het spaans of chinees heb geschreven. Want dan snap ik er niks van. Als ik dan de tijd neem, en erbij ga zitten, dan spreek ik die taal ook wel weer. Maar nu ben ik ff te druk bezig met andere dingen. Maar binnenkort ga ik eraan beginnen. En laat het jou dan wel weten. Maar een ding is zeker......jij snapt die taal wel al goed, hihihi. GENIET van het mooie weer.
    Hele-Lieve-Zonnige-Groetjes Fienny :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lief dat je ook de patroontjes plaatst van die leuke roosjes, dank je!
    Altijd leuk om een keer te proberen ik moet toch nog veel liggend zien te doen.
    Ik zie nu pas je video tutorials en heb zojuist het melkpakje met de bloemetjes bekeken.
    Wat leg jij dat goed en rustig uit zeg! Complimenten!
    Ga zo nog even verder kijken!
    Fijne lente week en bedankt ook voor je reaktie op mijn blog!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bedankt voor je reactie! de roosjes zien er prachtig uit ... misschien ook eens te proberen. groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je patroon, ik kreeg van een vriendin een uitnodiging en wil een taartpunt haken met ...het roosje erop. Groetjes Yvonne M

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bedankt voor je patroontje, die ga ik gauw eens uitproberen! en dan zet ik het op m,n blog gr anja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuke bloem heb het al nagehaakt superleuk en makkelijk
    Gr vrouwtje Pollepop

    BeantwoordenVerwijderen